torsdag den 20. marts 2014

Hannes held



Her kommer endnu en opskrift på en af de kager, jeg bagte til fødselsdagen i weekenden. Det er en såkaldt ”sund” kage fra et gammelt hæfte fra Ude&Hjemme. Jeg var meget spændt på, om man kunne smage, at den er ”sund”, men den var overraskede lækker.

Jeg har ikke tidligere prøvet at bruge skyr som topping på kager, men blandingen mellem skyr og flødeskum fungerede rigtig godt. Det er en frisk creme, der passer godt til marengsens sødme, og så kan man jo selv vælge, om man ønsker at pynte med søde eller friske bær på toppen.

Desværre havde jeg ikke den anbefalede størrelse på kageformen, så selvom jeg forlængede bagetiden, faldt kagen en smule sammen. Men ikke mere, end at den sagtens kunne spises. Og da den var blevet pyntet, lagde man ikke længere mærke til det.

Det er bestemt ikke sidste gang, jeg laver denne kage.

Ingredienser
100 g. sukker
3 æggeblommer
1½ æggehvide
100 g. speltmel, fuldkorn
75 g. hvedemel
3 tsk. bagepulver
2 dl mælk (jeg brugte skummetmælk)
75 g. flydende margarine

Marengs
4 æggehvider
150 g. sukker
2 tsk. vaniljesukker
50 g. hakkede hasselnødder

Creme
2 dl. piskefløde
2 dl skyr

Pynt
Frugt, udskåret.
F.eks. kiwi og jordbær

Fremgangsmåde
Sukker, æggeblommer og æggehvider piskes til en hvid og luftig masse.
Bland mel og bagepulver sammen og vend det i dejen skiftevis med mælk og margarine.
Kom dejen i et dybt, smurt tærtefad (29 cm. i diameter*) eller i en mindre bradepande.
Pisk æggehvider, sukker og vaniljesukker meget stift, og vend de hakkede nødder heri.
Fordel forsigtigt marengsen ovenpå den ubagte kage.
Bag kagen i en 200 grader varm ovn (varmluft) i ca. 20 minutter**. Bliver marengsen meget brun, kan der lægges sølvpapir over kagen, men ikke før kagen har fået kulør i ovnen.
Når kagen er bagt, afkøles den på en bagerist og senere i køleskabet med et klæde over.
Når kagen er helt kold, piskes fløden lidt mere end luftig og vendes med skyr.
Fordel cremen jævnt over kagen og pynt med frugt i skiver og/eller tern.

*Det havde jeg ikke, så jeg brugte en springform 26 cm i diameter.
** Grundet den mindre diameter på formen, skulle min kage have længere tid. Den fik +30 minutter, og den endte faktisk alligevel med at falde mere sammen, end jeg havde forventet.



Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar