tirsdag den 21. februar 2012

Pandekager med banan



I dag er det international pandekagedag. I den anledning synes jeg, det ville være nærliggende at blogge om nogle lækre brunch pandekager, vi bagte i weekenden.

Opskriften har jeg fået af en kollega, som har den fra en ugeblad (ved desværre ikke hvilket)

Jeg synes, pandekagerne var rigtig lækre, søde og svampede. Pga. den forventede sødme fra bananerne, valgte jeg at servere rysteribs til, hvilket godt kan anbefales. Børnene rynkede (selvfølgelig) på næsen af de sure ribs, men vi voksne syntes syrligheden supplerede de søde pandekager rigtig godt (og når man så i øvrigt har en del ribs i fryseren, som trænger til at blive brugt, er det jo rent win-win)

Opskriften lyder på 12 små pandekager. Jeg fik dog kun 8, selvom jeg ikke synes, jeg lavede dem specielt store.

Ingredienser
1 meget moden banan
2 dl kærnemælk
1 æg
1 knsp. salt
Korn af ½ vaniljestang (eller 1 spsk. vanillesukker)
1 spsk. smeltet smør
1 dl. groft malet speltmel (jeg brugte alm. hvedemel)
1 tsk. bagepulver
½ dl. havregryn
50 g. finthakkede valnødder

Lidt smør til stegning

Tilbehør: friske eller optøede syrlige bær. F.eks. blåbær eller ribs

Mos bananen til en fin puré med en gaffel. Pisk banan, kærnemælk, æg, salt, vanilje og smør sammen.
Bland (spelt)mel, bagepulver og havregryn og pisk det i æggeblandingen. Kom valnødder i og steg små pandekager i en smule smør.

Velbekomme!

Den færdige dej
Så steges der!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar