onsdag den 21. oktober 2015

Koldthævede kanelsnegle



I fredags var det min tur til at have morgenbrød med på jobbet. Jeg besluttede mig for at forkæle mine kolleger lidt med kanelsnegle. Men altså, jeg har ikke ligefrem tid til at bage snegle fra bunden af om morgenen, så jeg syntes, det var en alletiders anledning til afprøve den opskrift på koldthævede kanelsnegle, som jeg længe har haft liggende.

Jeg lavede sneglene mindre, end jeg ellers ville have gjort, da vi er mange kolleger, så jeg fik 27 stk. af en portion. Men jeg tænker en 16 stk. vil være passende (selvom den oprindelige opskrift siger 12 stk.).

Generelt er jeg stor fan af koldthævet brød. Det er bare så fedt, at kunne få friskbagt brød om morgenen uden at røre en finger (næsten), og jeg synes også, at denne opskrift gav et lækkert resultat. Så jeg glæder mig til at servere dem næste gang, jeg skal have brunchgæster.

16 stk.

Ingredienser
1½ dl. mælk
15 g. gær
2 æg
50 g. smeltet smør
½ tsk. vaniljepulver
1 tsk. salt
475 g. hvedemel

Remonce:
100 g smør
100 g. sukker
2 tsk. stødt kanel

Fremgangsmåde
Rør gæren ud i mælken og tilsæt æg, smeltet smør, vanillepulver og salt.
Vend hvedemelet i og ælt godt, indtil dejen er blank og smidig.

Bland remoncen ved at røre blødt smør, sukker og kanel godt sammen.

Rul dejen ud til et rektangel (ca. 20 x 35 cm. Jeg rullede 22x55, fordi jeg ville have mange små snegle) på et meldrysset bord. Dejen skal ikke hæve først, så remoncen smørres efterfølgende på dejen og den rulles sammen til en roulade.

Skær rouladen i 16 tykke snegle, som sættes med et par centimeters mellemrum i et ildfast fad beklædt med bagepapir.

Dæk fadet til med stanniol og lad det hæve i køleskabet natten over.

Dagen efter bages sneglene ved 200 grader i 20-25 minutter til de er gyldne og gennembagte.

Pynt med glasur (og evt. frysetørret bær), når kagerne er afkølede.

Inden de kom i ovnen så de sådan her ud:




Follow on Bloglovin

1 kommentar:

  1. Hvor ser de altså bare lækre ud, genialt at lade dem koldthæve. Det må jeg have afprøvet :-)
    Kh Rikke

    SvarSlet