mandag den 11. juli 2011

Chokolade cupcakes med jordbærfrosting

I anledningen af at vi skulle have besøg af Ls mødregruppe har jeg bagt disse lækre cupcakes fra Sarahs kager.


De er superlækre, har en intens smag af kakao/chokolade og er dejligt svampede. 


En anbefalingsværdig opskrift, som jeg helt sikkert skal lave igen på et tidspunkt.


Jeg fik 16 stk. ud af en dobbeltportion.


Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den.


Chokolade cupcakes, 12 stk.

100 g mel
30 g god usødet kakao
140 g sukker
1 ½ tsk. bagepulver
lidt salt
50 g hakket chokolade 70 %
40 g flydende margarine
1,2 dl mælk
1 æg
1 vaniljestang
Jordbærfrosting til 12 chokolade cupcakes
270 g flormelis
80 g blødt smør (ikke margarine)
0,5 dl usødet jordbærsaft
1 tsk. citronsaft
Kage
Forvarm ovnen til 170 grader.
Pisk mel, kakao, sukker, bagepulver, salt og blødt smør med en elpisker indtil der opnås en konsistens som sand.
Pisk mælk, æg og vaniljekorn sammen. Bland mælkeblandingen sammen med smørblandingen af to omgange. Pisk til alt er blandet sammen. Bland den hakkede chokolade i dejen.
Sæt papirsformene i en metal muffinsform med plads til 12 (jeg brugte silikone, og det fungerede fint). Fyld formene 2/3 fulde og bag i 20-25 minutter. Kagerne skal være helt kolde før frostingen smøres på.

Frosting
Frostingen laves ved at piske flormelis og det bløde smør sammen med en elpisker. Hvis jordbærene har stået en time, burde de afgive tilstrækkelig saft, ellers kan de moses lidt. Tilsæt jordbær – og citronsaft og pisk. Jo mere der piskes jo lettere og luftigere bliver frostingen. Hvis du synes frostingen er for svag i farven så hæld mere saft i, hvis frostingen bliver for våd – hæld mere flormelis i.
Smør frostingen på de kolde cupcakes med en ske, kniv eller bollesprøjte. Kagerne pyntes efter fri fantasi. 


Noter: Jeg kunne godt forestille mig at lave frostingen med en anden frugt næste gang, måske hyldeblomst eller blåbær


Og til sidst billeder af vidunderne. De "deforme" kager skyldes, at de har været sat i en hjerteformet silikoneform.



Close up.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar