lørdag den 9. juli 2011

Hobittens yndlingsboller med æble og tranebær (fra "Greven, Kammerjunken og den dragende citronmåne" af Sif Orellana)

Jeg har i dag bagt nogle boller, som jeg synes er rigtig gode og dejligt mættende. De er lidt specielle, da der er æblestykker og tranebær i, men det synes jeg ikke, man bemærker, når man spiser dem.
Og så er ungerne også vilde med dem ;-)

Hobbitboller

Havregrød
1 æble
2 dl. vand
2 dl. havregryn
2 dl. mælk

Dej
2 dl. yoghurt naturel
50 g. gær
1 spsk. sirup (jeg brugte lys, flydende sirup)
2 tsk. groft salt
75 g. soltørrede tranebær
100 g. rugmel
500 g. hvedemel

Pensling
1 æggeblomme iblandet lidt vand

Drys
Lidt havregryn

Skær det skrællede, udkernede æble i små finde tern. Kog æblestykkerne i en gryde sammen med vand, havregryn og mælk. Kog blandingen ved jævn varme i ca. 5 minutter til en grød. Afkøl grøden, til den er fingervarm.

Kom yoghurt naturel i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt sirup, salt, tranebær og havregrød, og rør blandingen godt sammen. Kom rugmel i blandingen, efterfulgt af hvedemel. Ælt dejen godt. Den skal være lidt klæbrig. Lad dejen efterhæve tildækket et lunt sted i en lille times tid. Hæld den ud på et meldrysset bord og form 12 aflange boller (jeg lavede mine alm. runde). Lad bollerne efterhæve tildækket i cirka 30 min.

Tænd ovnen på varmluft på 200 grader. Pensl bollerne med æggeblomme rørt op med lidt vand, og drys med havregryn. Bag bollerne i 15-20 min. og afkøl dem på en bagerist.

Noter:
Jeg laver ca. 16 stk. ud af en portion, og jeg synes bestemt at bollerne har en fin størrelse alligevel.
Husk at skære æblet i meget små tern. Jeg glemte det i dag, da jeg mente, at de koger ud i havregrøden. Det gør de ikke, så hvis man ikke vil have store æblestykker i bollerne, skal ternene være små. Alternativt kunne man rive æblet. Det overvejer jeg ihvertfald at gøre næste gang.

Bollerne inden de kommer i ovnen

Bollerne netop kommet ud af ovnen

Og tæt på. Mums!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar