lørdag den 29. oktober 2011

Selleribrød


I dag fik jeg lyst til at bage noget brød til eftermiddagskaffen. Valget faldt på et selleribrød fra Amos store kogebog - Året rundt (nr. 3), fordi det så lækkert ud, men så gav det også mulighed for at få brugt en rest selleri, jeg havde liggende i køleskabet.

Jeg var meget spændt på, om sellerismagen ville blive for gennemtrængende, og børnene derfor ikke ville spise det. Men jeg må sige, at brødet overraskede meget! Det var rigtig lækkert, og alle spise det med velbehag. Faktisk var børnene helt vilde med det! Måske havde det en lille bismag af selleri, men hvis jeg ikke vidste, at der var selleri i, så ville jeg ikke vide, hvad det præcis smagte af (og M kunne overhovedet ikke smage sellerien).

Så alt i alt et rigtig lækkert brød, som er dejligt mættende og svampet. Derudover, er der næsten ingen fedtstof i, så det er jo ren win-win :-)

Der bliver 3 brød ud af en portion, så nu er jeg spændt på, hvordan det smager på andendagen i morgen.

Opskriften er som følger:
600 g. hvedemel
100 g. knækkede hvedekerner
100 g. groft rugmel
2 spsk. olie
3 kopper revet selleri
3 spsk. solsikkekerner
1 spsk. sesamfrø
1 spsk. groft salt
50 g. gær
1 dl mælk (jeg brugte skummetmælk)
Ca. 5 dl. lunkent vand

Fremgangsmåde:
Blød hvedekernerne op i 2 dl. kogende vand i ca. 10 minutter.

Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt de øvrige ingredienser og de iblødsatte hvedekerner. Ælt det sammen til en ensartet og smidig dej (jeg brugte røremaskine). Dejen skal være rimelig blød, tilsæt evt. lidt mælk, hvis dejen virker "tør".

Lad dejen hæve, lunt og tildækket, i ca. 45 min.

Slå dejen op på et bord. Del dejen i 3 portioner og form dem til brød i 3 bageforme. Lade brødene efterhæve tildækket et lunt sted i 30 minutter eller til dobbelt størrelse.

Pensl med mælk (jeg brugte æg) og drys evt. med solsikkekerner.

Bages i 30-35 minutter i en 225 grader forvarmet ovn (varmluft 200 grader).

Noter: Min dej var meget klistret, så jeg tilsatte lidt ekstra hvedemel. Ca.100 g. mere, vil jeg tro.

På vej ind i ovnen

Sådan ser det ud indeni.
Det var en smule svært at skære, men jeg tror det skyldes, at det ikke fik lov at afkøle, inden vi skar af det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar