torsdag den 15. november 2012

Creamy Caramella cupcakes



Dette var den anden cupcake, som jeg lavede til Ls fødselsdag for efterhånden lang tid siden. Som navnet antyder, er der tale om en karamel cupcake. Og dejen består rent faktisk af en karamel lignende masse tilføjet mel og de andre ingredienser, så det var en anderledes, omend vellykket, måde at lave cupcakes på.

Opskriften er (også) fra Sif Orellanas "Spilopper og stjerneskud". I bogen foreslås det at anvende en hvid chokoladefrosting. Efter mine smagsløg vurderede jeg dog, at det ville blive for sødt, så jeg anvendte den samme friske jordbærfrosting som til "Healthy Berry cupcakes".

12 stk. (jeg fik 14 stk.)

Ingredienser:
125 g. smør
100 g. hvid chokolade
150 g. brun farin
100 lys sirup
1½ dl. mælk (jeg brugte skummetmælk)
200 g. mel
1 tsk. bagepulver
1 æg

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 180 grader. Smelt smør, chokolade, farin, sirup og mælk over svag varme til en ensartet masse. Sigt mel og bagepulver i chokoladeblandingen og pisk ægget i. Fordel dejen i cupcake forme af papir anbragt i en 12 hullers muffinsbradepande. That's it!

Bag dem ca. 20-25 min. og lad kagerne køle af.

Netop kommet ud af ovnen

Jeg brugte, som sagt, ikke den anbefalede chokoladefrosting, men opskriften kommer alligevel her:

Ingredienser:
200 g. stuetempereret smør
250 g. flormelis
1 tsk. vaniljesukker
100 g. hvid chokolade

Fremgangsmåde:
Rør smør og flormelis til frostingen godt sammen med et piskeris eller elpisker. Tilsæt vaniljesukkeret. Smelt den hvide chokolade over vandbad, og rør den smeltede chokolade sammen med smør og flormelis. Smør eller sprøjt frostingen på de afkølede kager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar