torsdag den 15. november 2012

Ls 3 års fødselsdag

L fyldte 3 i september. En begivenhed jeg endnu ikke har fået blogget om på trods af gode intentioner om at gøre det. Af samme årsag har jeg nu glemt de fleste detaljer, men opskrifterne på maden vil jeg nu gerne have ned på skrift, så jeg prøver.

Vi holdt 2 fødselsdage: en for familien og en for børnehaven, i børnehaven.

Fødselsdagen for familien forløb nogenlunde således:

Morgenhygge med gaver
Til frokost kom både Ms og min familie for at fejre L, og hun havde en fantastisk dag, for hun elsker opmærksomhed og at være i centrum. Dejligt at se prinsessen stråle ved synet af alle gæsterne og deres medbragte gaver.

Til frokost fik vi koteletter i fad fra Hjerteforeningen med ris og salatbar.

Til eftermiddagskaffe fik vi følgende:

Mormors medbragte vandbakkelseskagedame
Og 2 slags cupcakes, Healthy Berry og Creamy Caramella fra Sif Orellanas bog "Spilopper og Stjerneskud."
Begge opskrifter var utroligt lækre, som jeg helt sikkert vil lave igen på et tidspunkt.
Se ovenstående links for detaljer.





Da vi holdt fødselsdag i børnehaven, fik L en fin pude, som de andre børn havde tegnet på. Endnu engang var det dejligt at være i centrum :-)




Jeg valgte at servere en bollekagedame, frugtfade med blandet frugt samt en flødebolle og slikkepind til at afslutte med.


Det var første gang, jeg lavede bolledamen, men jeg synes, den virkede rigtig lækker. Den duftede ihvertfald godt, og virkede dejlig blød, men om den var det, skal jeg ikke kunne sige, for jeg smagte den ikke, for børnene spiste rub og stub! (så mon ikke, den var ok?). Som det ses på ovenstående billede, pyntede jeg den med glasur og chokoladeknapper, og jeg havde ikke indtryk af, at der var nogen der synes, den var tør, og at bollerne manglede at blive smurt med smør.

Opskriften er fundet her og lyder som følger:

Ca. 36 boller
Ingredienser:
225 g. smør
4½ dl. mælk (jeg brugte skummetmælk)
1½ spsk. sukker
1½ tsk. groft salt
75 g. gær
650 g. hvedemel (jeg erstattede det med 150 g. fuldkornsspeltmel og resten alm. hvedemel)

Pensling med æg

Fremgangsmåde:
Smelt smørret og kom det i en røreskål. Tilsæt mælk, sukker og salt. Rør gæren ud heri. Slå melet i med en bageske (jeg brugte røremaskine), hold 50 g. mel tilbage, som bruges til udrulning. Når dejen er slået blank,stilles den til forhævning i ca. 20 minutter, hvorefter den slås ned. Nu er dejen nem at arbejde med.

Dejen deles i 3 kugler. De 2 trilles til pølser, der hver deles i 12 stykker. Disse 24 stykker trilles til boller, der stilles med lidt afstand imellem på en smurt bageplade (jeg brugte bagepapir). Den sidste portion dej formes til hoved og hår.* Kagen stilles til efterhævning ca. 20 min. Pensles med æg og bages midt i ovnen. Pyntes med glasur.

*Da jeg ikke lavede hår af dejen, men i stedet anvendte karamel snørrebånd som hår, brugte jeg mindre end en tredjedel til hoved. Resten af dejen blev til ekstra boller.

En kagebolledame bliver til


2 kommentarer:

  1. Mums, det ser godt ud! Min søn fylder snart to - tror da lige jeg stjæler lidt inspiration fra dig af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er du velkommen til. Dejligt at kunne inspirere..

      :-)

      Slet