onsdag den 7. november 2012

Healthy Berry cupcakes



Her kommer opskriften på nogle lækre cupcakes med frugt, som jeg serverede til Ls 3 års fødselsdag i september. Kagerne er lette og luftige og smager dejligt friskt. Jeg er ikke så stor fan af alt for meget frosting, så efter min smag er ovenstående mængde helt perfekt. Men det er naturligvis op til den enkelte.

Opskriften stammer fra Sif Orellanas "Spilopper og stjerneskud"


16 stk. (jeg fik 18 stk. af en portion)

Ingredienser:
125 g. yoghurt naturel
250 g. sukker
3 æg
70 g. smør (eller rapsolie, hvis fedttypen skal være lidt sundere)
375 g. hvedemel
1½ tsk. bagepulver
2 dl mælk (jeg brugte skummetmælk)
100 g. friske eller frosne bær (Sif anbefaler jordbær eller blåbær. Jeg brugte jordbær og hindbær, for det havde jeg i fryseren)
Korn fra 1 vanillestang

Tænd ovnen og varm den op til 180 grader. Rør yoghurt, sukker og æg luftigt i en skål. Smelt smørret og kom det i. Tilsæt mel, bagepulver og mælk og pisk dejen, indtil den er ensartet og cremet. Kom bær og vanillekorn i. Sæt muffinsforme af papir ned i en muffinsplade og fyld hver form  to tredjedele op med dej. Bag dem i ca. 25 minutter. Tag dem ud og lad dem køle af.

Før og efter en tur i ovnen
Jordbærfrosting:
300 g. flormelis
100 g. stuetempereret smør
½ dl. usødet jordbærsaft (jeg brugt saften fra de frosne jordbær i kagen)
1 tsk. citronsaft

Pynt evt. med friske bær

Pisk flormelis og smør luftigt. Tø en lille portion jordbær op og kom ½ dl. af den saft, de afgiver, i smørblandingen. Tilsæt citronsaften og pisk yderligere i 5 minutter. Smør frostingen på de afkølede cupcakes og pynt dem med friske bær på toppen.

Jeg synes, det er en rigtig lækker og frisk frosting. Netop blandingen af udsødet frugtsaft og citronsaft gør, at den ikke blev kvalm at spise, så jeg regner bestemt med at bruge den til mange andre cupcakes også.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar