fredag den 4. september 2015

Daim islagkage


Så nåede vi den første efterårsmåned. Som jeg vist har nævnt temmelig mange gange, er efteråret en af mine yndlingsårstider, så jeg glæææder mig til at nyde det specielle lys og de flotte farver og ser frem til mange tørre (!) og smukke efterårsdage, hvor vi får mulighed for at komme ud og nyde naturen.

Måske er det ikke ligefrem højtid for is (eller jo, det er da altid istid, ik’?), men alligevel vil jeg gerne dele opskriften på den her lækre islagkage.

I den oprindelige opskrift skal der jordbær på toppen, men alt frisk frugt kan bruges. Og som I kan se på mine billeder, blev det til blåbær og jordbær sidst jeg lavede den.

Jeg har nu 3 gange lavet den, og hver gang er resultatet bliver super lækkert, så nu er det vist på høje tid, at den kommer på bloggen.
Jeg har tager udgangspunkt i denne opskrift, men har tilpasset den efter min egen smag. Dvs. mængden af is er øget med ½ gang ift. den oprindelige opskrift. Derfor kommer er opskriften på 2 islagkager (så mængden på is er 3 gange oprindelig opskrift).

Jeg skriver opskriften, som jeg laver den. 

Ingredienser til 2 stk. islagkager:

Bund
6 æggehvider
300 g sukker
300 mandler
lidt smør

Is
9 past. æggeblommer
300 g sukker
9 dl piskefløde
10 plader Daim 

Frisk frugt i passende mængder

Fremgangsmåde:

Bund
Pisk æggehviderne næsten stive, og kom så sukkeret i lidt ad gangen, imens der piskes, indtil massen er helt stiv. 

Hak mandlerne i en minihakker eller lignende, så det næsten bliver til mandelmel, og rør det i marengsen. Smør en springform (24 cm) med lidt fedtstof, og fordel mandelmarengsen i formen (jeg klipper bagepapir ud i passende størrelse og ligger det i bunden) 

Bag den i ca. 30 minutter ved 175 grader. Lad bunden køle helt af, inden isen kommes på.

Is med Daim
Pisk æggeblommer og sukker til en luftig masse. Pisk fløden til flødeskum, og vend det sammen med æggemassen. Hak Daim groft, og rør det i isen. 

Kom isen oven på den afkølede bund, dæk den til, og kom den i fryseren i mindst 4 timer, eller natten over.

NB: Islagkagen smelter forholdsvis hurtigt, så tag den ikke ud af fryseren alt for længe før, du skal bruge den.


Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

  1. Den ser så lækker ud!

    SvarSlet
  2. Den skal jeg virkelig prøve at lave, den ser så lækker ud og ja det er altid istid �� KH Rikke

    SvarSlet