tirsdag den 30. august 2011

Sommerfestkage

Så er det vist på høje tid at få skrevet om fredagens kage til sommerfest i Ds børnehave, for I skal selvfølgelig  ikke snydes for det færdige resultat:





Kagen bestod af drømmekagebunde med et lag fyld af jordbær/hindbærmousse. Og den er smurt op med ultimate chocolate frosting og betrukket med Wilson købefondant.


Jeg havde mit første forsøg med MMF (marshmallow fondant), men det mislykkedes desværre pga. manglende opmærksomhed fra min side. Jeg skulle lave en dobbelt portion, men det glemte jeg lykkeligt, da jeg skulle til at tilføje flormelis. Og da jeg først opdagede det, havde jeg mistet overblikket over, hvor meget flormelis, jeg havde tilføjet. = det blev (selvfølgelig) for meget, så fondanten krakelerede, da jeg skulle rulle den ud. Men det skal helt sikkert prøves igen næste gang, jeg skal lave en kage (hvilket i øvrigt er snart, fordi L fylder 2 lige om lidt! -Shock, hvor blev den tid lige af??)

Drømmekagebundene var rigtig lækre. Jeg havde lavet dem i god tid, så de røg en tur i fryseren, inden de skulle bruges, og det blev de bestemt ikke dårligere af. De smagte godt og var dejligt svampede.

Opskriften er fundet her, og er som følger:

Drømmekagebunde
250 g sukker
50 g margarine
4 æg
250 g mel
3 tsk bagepulver
2 tsk vaniljesukker
2 dl mælk

Fremgangsmåde:
Sukker og margarine piskes blødt. Æggene tilsættes 1 af gangen.
Mel, bagepulver og vaniljesukker blandes. Melblandingen og mælken vendes skiftevis i æggeblandingen.
Dejen passer til en lille bradepande eller springform.
Bages i ca. 20 min. ved 200 grader.

Note: Jeg lavede dobbeltportion, og det passede fint til en bradepande på 40x31 cm

Opskriften på jordbær/hindbærmoussen er fundet her, og er som følger:

Hindbær/jordbærmousse
5 dl piskefløde
120 gram sukker
300 gram hindbær eller jordbær (jeg brugte 200 g. jordbær og 100 g hindbær)
1 tsk citronsaft
1 tsk vanilie
6 blade husblas

Fremgangsmåde:
Giv bærene et hurtigt opkog og blend med sukker, vanilie og citronsaften
Læg husblas i blød i rigeligt koldt vand i fem minutter, smelt det derefter i vandbad.
Når frugt og husblas er afkølet let, kommes husblasen i frugten og det stille på køl til det er koldt nok til den piskede fløde kan komme i.
Hold øje med frugten, så den ikke når at stivne, men kun afkøle, inden fløden vendes i.

Så er der tilføjet hindbær/jordbær mousse


Til opsmøring af kagen, prøvede jeg for første gang et anvende "Ultimate chocolate frosting", som laves således:

Ultimate chocolate frosting
Ingredienser
9 dl flormelis
2,5 dl kakao
180 g blødt smør
1,25 dl lun mælk (hvis du vil ha en frosting der er stiv, skal du tilsætte lidt af gangen, og ikke nødvendigvis det hele)
3 tsk vanillesukker

Det hele kommes i en skål og piskes til en luftig creme. 

Note: Jeg lavede en dobbeltportion, og havde vel omkring 1/3 tilbage, da jeg var færdig. 

Et stk. opsmurt kage


Alt i alt blev jeg godt tilfreds med kagen. Det hele smagte rigtig godt, og jeg vil helt sikkert anvende opskrifterne igen senere.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar