mandag den 19. september 2011

Gulerodsbrød med valnødder

Bollerne inden de kom i ovnen. Fik desværre ikke taget et billede, da de kom ud.


Som tilbehør til hovedretten til Ls fødselsdag fik vi sammen med salatbar dette lækre lækre madbrød.

Opskriften er fra bogen "A Piece of Cake" af Leila Lindholm -en udmærket bog, iøvrigt. Det var første gang jeg prøvede opskriften, men blev bestemt ikke skuffet!

Ingredienser:
2½ dl. mælk
2½ dl. gulerodsjuice (jeg brugte grøntsagsjuice m. 21% gulerødder)
50 g. gær
½ dl. lys sirup
75 g. blødt smør
1 spsk. salt
2 tsk. stødte nelliker (jeg brugte ½ tsk.)
2 tsk. stødt ingefær (jeg brugte ½ tsk.)
500 g. gulerødder
100 g. valnødder
Ca. 1 kg. hvedemel

Birkes, græskarkerner og flagesalt (jeg brugte ikke birkes)

Fremgangsmåde:
Varm mælk og juice til det er håndvarmt, max. 37 grader. Smuldr gæren i en skål og tilsæt den lune væske, sirup, smør, salt og krydderier. Skræl og riv gulerødderne groft, hak valnødderne groft og bland det i gærvæsken. Tilsæt 600 g. af hvedemelet og resten lidt af gangen. Ælt til dejen er elastisk.

Lad dejen hæve tildækket og lunt i skålen til dobbeltstørrelse ca. 45 minutter. Vend dejen ud på et meldrysset bord og del det i tre stykker. Form ét af stykkerne til et lille rundt børd og læg det midt på en plade med bagepapir. Del resten af dejen i 14 stykker og tril dem til runde boller. Læg bollerne i en krans rundt om det store brød. Afstanden mellem bollerne og det midterste brød skal være ½-1 cm. (jeg lavede ikke det store brød i midten, men i stedet en hel plade med boller. Udover ovenstående bageplade havde jeg mere dej, men jeg kunne lave et lille madbrød af).

Varm ovnen op til 200 grader. Efterhæv brødet tildækket 30-40 minutter.
Pensl brødet med vand og drys frø og flagesalt på.

Bag brødet på nederste rille i ca. 30 min. til det har fået en fin gyldenbrun farve. Lad det køre af på en bagerist.

Note: Jeg brugte ikke så meget krydderi, som opskriften siger, da jeg ikke er så vild med ingefær. Efter mine smagsløg blev brødet rigtig godt, hvor man stadig kunne smage krydderierne svagt. Et brød jeg helt sikkert skal lave igen engang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar