mandag den 19. september 2011

Vikingbøf

Hovedretten til Ls fødselsdag var Vikingbøf. Jeg kendte ikke retten, så det var en ny opskrift for mig. Jeg fandt opskriften på nettet, da jeg ledte efter et alternativ til den traditionelle mørbradgryde. Jeg brugte en opskrift fra Alletiders kogebog.


Desværre glemte jeg at tage et billede, så jeg har lånt nedenstående billede her




Ingredienser:
2 kg. svinemørbrad
250 g margarine (brugte jeg ikke)


Sauce:
1 l. piskefløde (jeg brugte ½ l. piskefløde 38% og ½ l. cremefine
½ l. suppe af oksebouillonterning
2 løg
2 fed pressede hvidløg
2 spsk. karry (med top)
4 spsk. paprika
2 tsk. sukker
140 g. dobbeltkoncentreret tomatpuré

Lidt salt

Fremgangsmåde:
Svinemørbraderne skæres i små skiver, der brunes på panden, som bagefter koges af med suppen. Saucen tilberedes. Kødet simrer i saucen i ca 30 til 45 minutter. Skal stå i et døgns tid før genopvarmning/servering. Pyntes med strimler af letkogt grøn eller rød peber. 

I opskriften anbefales det at lade retten stå natten over, da det fremmer smagen. Jeg havde lavet den i god tid, så min var en tur i fryseren. Nu havde jeg jo ikke noget at sammenligne med, men jeg synes bestemt, at retten er anbefalingsværdig. Den smagte dejligt krydret og blandingen af paprika og hvidløg træder godt igennem. Hvis jeg skal lave opskriften en anden gang, tror jeg dog, jeg skifter al fløden ud med cremefine. Det tror jeg ikke bliver noget problem. Så bliver det trods alt lidt mere fedtfattigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar