onsdag den 26. oktober 2011

Pasta med blomkålscreme





Vi har fået denne skønne ret, som udmærket sig ved at består af undercover blomkål og stadig smage fint. Det lykkedes derfor at få L til at spise retten med blomkålscreme, efter hun ellers desværre er begyndt at nægte at spise grøntsager serveret som tilbehør.


Opskriften har jeg fundet hos Anna Banana Butterhair.



4 personer

Blomkålscreme:
400 g. blomkål
1 løg
2 fed hvidløg
2 spsk. friske timianblade (fra ca. 6 kviste)
2 spsk. olivenolie til stegning
4 dl. vand
1 tsk. flydende kyllingefond (jeg brugte 2/3 bouillonterning)
1/4 liter madlavningsfløde
1 tsk. salt samt friskkværnet peber
ca. 1½ spsk. friskpresset citronsaft

Vi serverede retten med frisk pasta og ristet bacon + croutoner som tilbehør.
Blomkålscreme: Rens blomkål, og pil løg og hvidløg. Hak det hele groft, og steg det i olie i en gryde sammen med timian, uden at det tager farve. Tilsæt vand, kog op, og lad det simre i 10-15 minutter, til blomkålen er mør.
Når blomkålen er kogt mør, tilsætter du fond og fløde og lader det simre i 5 minutter. Blend så grydens indhold til en grov puré med en stavblender, og smag til med salt, peber og citronsaft.
Anret portionen med ristet bacon eller chorizo (som den oprindelige opskrift foreslår).

2 kommentarer:

  1. Hejsa..
    Tak for kommentaren på min blog, jeg har meldt mig som fast læser hos dig så jeg kan følge lidt med. Dejligt med andre fra Horsens området.. kommer du forbi julemarkedet 18.-20. november? Kig forbi min stand og hils på hvis du går:-)

    Lækre opskrifter forresten, man kan altid bruge lidt inspiration..

    Hav en lækker dag og weekend.
    KH Berit

    SvarSlet
  2. Hej Berit.

    Velkommen som fast læser på min blog. Det er rigtig glad for :-)

    Jeg har bestemt planer om at kigge forbi på julemarkedet, har efterhånden læst så meget om det i blogland. Var også forbi og kigge ind af vinduerne den anden dag, men der sker ikke så meget derinde endnu. Men jeg vil gerne hilse på, hvis jeg ser dig.

    Hvad skal du udstille med?

    Du må også have en god weekend.

    SvarSlet