tirsdag den 15. november 2011

Hama skåle og pebernødder

I dag var det min ugentlige fridag, og da D var sløj i morges med ondt i halsen, snot osv. fik han lov til at blive hjemme hos mig. Det viste sig dog, at han var langt fra så slemt angrebet, som han gav udtryk for i morges, så det endte med en hyggedag herhjemme for os to.

Vi brugte bl.a. tiden på at lave små skåle af Hama perler. Nu har jeg efterhånden set dem så mange steder på nettet, så nu ville jeg selv prøve at lave dem. Egentlig havde jeg planer om, at D kunne lave dem som julegaver til familien, men den plan blev hurtigt ændret, for det er da væsentligt vanskeligere at lave dem, end jeg lige havde regnet med! D proklamerede også ret hurtigt: "Det gider jeg ikke...", så han kastede sig over modellervoksen i stedet, mens jeg baksede videre med perlerne.

Det startede sådan her. Det er en chokoladekage med jordbær og gulerødder, hvis nogen skulle være i tvivl!

Og sluttede sådan!
-Måske vi skulle overveje at investere i noget nyt modellervoks inden, de skal lege med det næste gang :-)

Nå, men tilbage til mine Hama skåle. Det viste sig, som sagt, at være mere vanskeligt, end jeg troede. Faktisk havde jeg selv en del problemer med at få perlerne til at bliver oppe på siderne af skålen uden at falde ned. Det lykkedes mig dog at få lavet nogle skåle, dog uden særlig høje kanter:

Her er de lige kommet ud af ovnen

Og som afkølede
 Senere besluttede vi at kaste os over årets første julebag. Det blev pebernødder, da det er en proces, hvor D kunne involveres hele vejen.

Jeg besluttede mig for at prøve opskriften i den nye Amo bagebog "Den store Julebagebog", men jeg må sige, at opskriften ikke levede op til mine forventninger. Altså pebernødderne smager fint, men dejen var ikke særlig nem at arbejde med. Den var simpelthen SÅ klistret og meget svær at rulle ud i pølser. Faktisk endte det med, at jeg bare tog nogle små klumper ud fra dejen, som D så rullede til kugler.

Jeg kan ikke gennemskue, om jeg har gjort noget forkert i forhold til opskriften, eller om dejen skal være sådan. Jeg har ihvertfald gennemgået mængderne i opskriften flere gange og tror ikke, jeg havde puttet forkerte mængder af noget i. Efter jeg fandt ud af, hvor fedtet den var, tilføjede jeg dog noget mere mel, men det hjalp ikke rigtig.

Men, som sagt, så fejlede smagen ikke noget!

Inden de kommer i ovnen. Kan man ikke godt fornemme en noget fedtet overflade?
Og efter de er kommet ud. Der er lige forsvundet et par stykker i mellemtiden ;-)
Undervejs under processen. Prøv lige at se, hvor fedtet bordpladen er! Det kan da ikke passe, eller?

I skal dog ikke snydes for opskriften, så den kommer her:

Pebernødder, ca. 100 stk. (jeg fik ca. 50)

Ingredienser:
275 g. hvedemel
125 g. sukker
125 g. margarine (jeg brugte oliemargarine - måske det var problemet med den fedtede overflade?)
1 æg
1/2 tsk. stødt ingefær
3/4 tsk. stødt kardemomme
1/2 tsk. stødt kanel
1/4 tsk. stødt hvidt peber
1 tsk. bagepulver

Rør sukker og margarine sammen, og tilsæt ægget og rør det sammen.
Bland krydderier og bagepulver med mel og ælt det hele sammen.
Rul dejen ud i fingertykke pølser (=mission impossible for mig!) og skær den i 1/2-1,5 cm. lange stykker. Rul dem til kugler og tryk dem let, så de er på størrelse med en to krone.

Bagetid: Ca. 10-12 min. i en 200 grader forvarmet ovn (varmluft 180 grader) til de er lysebrune.

Næste gang jeg skal bage pebernødder, tror jeg nu, jeg bruger denne opskrift, som jeg før har brugt med stor succes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar