torsdag den 16. februar 2012

Oksegrydesteg med øl



Den første opskrift, jeg gerne vil dele med jer, er min favoritmåde at lave en oksegrydesteg på. Vi fik det her i weekenden, og den kan klart anbefales. Det er nemlig med øl! :-) Fonden fra kødet blandet med øllet giver en rigtig dejlig og smagfuld sauce.

Opskriften findes oprindeligt her. Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den:

2,3 kg oksetykkam
Lidt smør eller margarine til stegning
3 øl (33 cl. pilsnere)
3 laurbærblade
3 fed hvidløg
2 store snittede løg
evt. nogle skiver frisk ingefær (undlod jeg)
2 kviste persille (undlod jeg også, da jeg intet havde)

Den snørrede steg brunes på alle sider. 
Væske og krydderier tilsættes, og stegen snurrer 3,5-4 timer. 






Når kødet er mørt, tages det op. Skyen sies og skummes. 

Den jævnes, koges godt igennem og smages til.


Jeg serverede stegen med kogte kartofler, saucen af (noget af) skyen fra kødet samt stegte champignoner.


Velbekomme! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar