mandag den 26. marts 2012

Nøddekage med creme og frugt


Lækker kage. Kom først i tanke om at tage billedet, da det meste var spist :-)
Så er det vist på tide, jeg får skrevet om denne lækre og simple kage, som jeg serverede, da vi havde besøg af et vennepar for efterhånden lang tid siden.


Kagen er yderst simpel at lave, så den kan hurtigt "smides" sammen, hvis man får uventede gæster. 
Frugten på toppen kan varieres efter smag. Jeg har bl.a. også smagt den med mango. Det blev den ikke ringere af.


Marengsbund:

140 g mandler (eller blandede nødder -jeg brugte val- og hasselnødder)
140 g flormelis
4 æggehvider

Blend mandlerne/nødderne.
Pisk æggehviderne stive.
Vend mandler og flormelis i de piskede æg.

Bages i springform ved 175 grader i ca. 35 min.

Kagen kan serveres med en flødecreme med smag efter eget valg på toppen. Det kunne f.eks. være:


Tobleronecreme:
200 g toblerone
2,5 dl fløde (god idé at bruge mere)


Smelt chokolade og fløde langsomt i en gryde og stil det på køl til dagen efter betrukket med husholdningsfilm, som skal ligge helt ned på fløden, så der ikke dannes kondens.


eller

Kaffecreme:
2,5 dl piskefløde
3 spsk. flormelis
2 tsk. Nescafe udrørt i kogt, koldt vand

Pisk fløden, og vend flormelis og kaffeblanding i.


Jeg valgte at lave tobleronecreme og fulgte ovenstående opskriften, som jeg tidligere har brugt i lagkager, men blandingsforholdet var ikke helt ideelt til at toppe kagen med. Når jeg skal lave kagen igen en anden gang, vil jeg tilføje mere fløde, da jeg synes, cremen blev for fast, og så var der næsten ikke nok af den!


Bunden er meget porøs og svær at få af formen og bagepapiret, men det gør heldigvis ikke så meget, at den krakelerer en smule, når der kommer fyld ovenpå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar