mandag den 5. november 2012

Kanelkrøller (Lone Landmand)



I lørdags havde jeg besøg af Ls mødregruppe. Det er altid hyggeligt at være sammen med dem, når vi nu har kendt hinanden igennem 3 år. I anledningen af besøget besluttede jeg mig for at afprøve en ny opskrift, og valget faldt på Lone Landmands "Kanelkrøller", som er en anderledes version af de ordinære kanelsnegle. Og bedst af alt laves de af en langtidshævet dej -som jeg er stor fan af - så de måtte prøves!

Jeg synes, de var rigtig lækre, bløde og smagte dejligt af kanel. Også dagen efter var de lækre. Vil dog til enhver tid varme dem op, da de ellers virkede lidt tørre på 2. dagen. Men lækre er de, så opskriften kommer derfor her:

Ingredienser
Dej
5 dl. sødmælk (jeg brugte skummetmælk)
½ pakke økologisk gær (jeg brugte alm. gær)
125 g. rørsukker
950 g. mel
1 æg
150 g. smør
2 spsk. kardemomme
1 spsk. groft salt


Kanelremonce
150 g. smør
150 g flormelis
2 spsk. kanel
1 spsk. vanillesukker
1 spsk. mel
samt et æg til pensling


Lav dejen om aftenen og vær klar til at bage næste morgen, eller lav dejen om morgenen og vær klar til at bage om aftenen.
Frys eventuelt en del af de nybagte kanelkrøller ned. Så har du et lager af noget lækkert. Tø dem op og lun dem 5 minutter ved 200 gr. C.

Rør gæren ud i den kolde mælk. I med rørsukker, kardemomme, salt, mel og æg. Ælt dejen sammen – en køkkenmaskine er fremragende her – skær dit smør i små tern og ælt dem med ind i dejen.
Ælt ælt ælt – til din dej bliver blød og smidig.
(her stod min røremaskine af, da min dej blev meget fast. Smørret blev derfor æltet i med håndkraft)



Hvis du synes, dejen er lige klistret nok, kan du spæde en smule mere mel i, men det skal være en fugtig dej. Endelig ikke noget med at proppe den med mel.
Lad din dej hæve i køleskabet 8 timer – eller deromkring. Tag den ud og lad den få stuetemperatur en times tid eller to på køkkenbordet. Alt efter hvordan bagning passer i dine øvrige planer.

Brug lidt tid på at lave kanelremonce – smelt dit smør i en lille gryde. Tilsæt flormelis, kanel, vanillesukker og mel. Rør det hele grundigt sammen og sæt blandingen til afkøling – ikke i køleskab så bliver den for stiv – og så er den ikke til at arbejde med. Vel. Lad den bare stå på køkkenbordet.


Note: Jeg havde lidt problemer med at få ingredienserne i remoncen til at samle sig, men efterhånden som den afkøledes (og smørret blev fastere), lykkedes det dog nogenlunde. Og det havde ingen betydning for udsmøringen af remoncen.

Remoncens konsistens efterhånden som den afkøledes


Tænd din ovn og sæt temperaturen på 200 gr. C.
Drys et fint lag mel ud på dit køkkenbord og pres eller rul dejen ud til en firkant på ca. 50 * 60 cm.



Smør kanelremoncen ud over hele herligheden.
Fold – fra den brede side – 1/3 af dejen ind mod midten. Træk den modstående side ind over.


Efterfølgende koncentrerede jeg mig om at lave kanelkrøllerne og glemte alt om kameraet, så de næste par billeder er lånt af Lone Landmand

Billede lånt af Lone Landmand
Skær dejpakken i omtrent 2 cm. brede stykker.

Billede lånt af Lone Landmand
Drej hvert stykke om sig selv nogle gange.
Lav begyndelsen på en knude, men lad dejenderne blive under din kanelkrølle.

Eget billede igen
Sæt 8 krøller på hvert bagepapir og gå i gang med at pensle dem med æg (okay, okay jeg satte 9 på en plade - sue me!).

Lad dem efterhæve 1 times tid, bag dem 15 minutter i midten af ovnen og lemp dem forsigtigt over på en rist med det samme.
Så er der kanelduftende kaneldryppende kanelkrøller.


Her er kanelkrøllerne lige kommet ud af ovnen. Og NU er der 8 på en bageplade. Man skal vel lige prøvesmage lidt, ik'?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar