lørdag den 8. december 2012

Helles lækre franskbrød

I dag bagte jeg dette franskbrød, som jeg har fået serveret hjemme hos min kollega Helle, deraf navnet. Jeg syntes, brødet var så lækkert, at jeg spurgte efter opskriften, og i dag skulle den så afprøves.



Og ja, det var lækkert. Og det tiltaler mig meget, at der både er kartofler og gulerødder i. Det lægger man nu ikke mærke til, når man spiser det og ungerne opdagede ingenting. Næste gang, jeg skal bage det (for der kommer en næste gang), tror jeg, jeg vil tilføje lidt kerner til dejen. Bare fordi vi er vilde med fuldkornsbrød herhjemme.

Ingredienser:
2 dl lunkent vand
1 dl ymer el. yoghurt naturel
15 g gær
1/2 spsk salt
1 tsk sukker
1 spsk olie
100 g revet gulerod
250 g kogt moset kartoffel
700 g mel (jeg brugte 200 g. fuldkorns speltmel og 500 g. hvedemel)

Fremgangsmåde:

Gæren røres ud i vandet og yoghurt tilsættes, inden resten af ingredienserne tilsættes under omrøring i røremaskine. Derefter tilsættes melet, og det hele røres godt sammen. Dejen sættes til hævning et lunt sted i 45 min, hvorefter der røres kort igen. Dejen hældes i formen* og hæver yderligere 45 min. 

Brødet bages i 35-40 min ved 175 grader.

Brødet hhv. før og efter en tur i ovnen

*Jeg brugte den største brødform jeg har (12x30), og som det ses på billederne, var den ikke for stor, så jeg overvejer at dele dejen i to næste gang, eller skaffe en større form!

Ifølge Helle holder brødet sig friskt i flere dage, så det skal nu stå sin prøve, hvis det da ikke er spist inden da....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar