søndag den 9. december 2012

Kælketur og havregrynskugler

Ja, det gik jo som jeg havde frygtet; vi kom ikke til min fars fødselsdag pga. vejret i dag. Ærgeligt, specielt fordi vi skulle udveksle julegaver med den del af familien, som vi ikke skal fejre juleaften sammen med, men vi var alle enige om, at det ikke er værd at tage nogen risiko ved at køre ud i sådan et vejr.

For det så da specielt ikke godt ud hos os i morges, det blev dog bedre op af dagen, og endte faktisk med at blive endnu en flot vinterdag.

Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, for vi har haft endnu en hyggelig dag herhjemme. M og de store børn startede dagen med at tage en tur til børnehavens kælkebakke, som er det bedste sted af kælke her i landsbyen. Jeg går turen hver dag, så jeg valgte at blive hjemme sammen med F, hvor jeg hyggede mig (!) med lidt oprydning og andre huslige ting. Og så fik børnene også en mulighed for noget alenetid sammen med farmand, som de ikke altid ser så meget til til hverdag.

På kælkebakken mødte M og børnene andre børnehavebørn og deres forældre, som de hyggede sig med. Både ved at kælke, men også ved en kæmpe sneboldkamp børn og forældre imellem. Og da én af forældrene så ovenikøbet var Ls gamle dagplejer, gjorde ikke successen mindre. De hyggede sig så meget, at de først kom tilbage efter 2½ time med rødmossede kinder og højt humør. Dejligt!

I eftermiddag, hvor snevejret var faldet til ro, kørte M og L en tur i Netto efter lidt forsyninger, mens D og jeg kastede os over at afprøve en opskrift på havregrynskugler. Jeg er vild med havregrynskugler, men er ked af, at de ofte indeholder meget store mængder smør. Men sidste år (tror jeg det var) fandt jeg denne opskrift, som "kun" indeholder 50 g. smør.



Kuglerne blev rigtig lækre, vi var alle vilde med dem, og det er bestemt ikke sidste gang, jeg vil bruge denne opskrift. Appelsinsaften og marmeladen giver en friskhed, der gør, at man ikke sådan lige bliver trætte af dem (det kan jo så både være godt og skidt). Og D og L har også ønsket at få et par stykker med i deres eftermiddagsmad i børnehaven i morgen, hvilket de får, mens resten er spist!

Opskriften er fundet her, og lyder som følger:

Ingredienser:
180 g havregryn
150 g flormelis
5 spsk. kakao
50 g blødt smør
4 spsk. appelsin- eller abrikosmarmelade (vi brugte appelsin)
1 spsk. stærk kaffe eller appelsinjuice (vi brugte friskpresset saft fra en appelsin)

Fremgangsmåde:
Havregryn, flormelis og kakao blandes i en skål og røres godt sammen med kaffe (eller appelsinjuice) smør og marmelade.
Tril massen til små kugler. Rul kuglerne i krymmel og kom dem i små papirforme. Stil havregrynskuglerne i køleskabet med plastfilm over mindst 2 timer. Og så er de lige til at spise!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar