onsdag den 13. februar 2013

Minicheesecakes med hindbær, karamel og brændt chokolade (Magasinet Mad! 01/13)

Ja, så var der igen en længere blog pause. Og som jeg har prøvet før, så er det noget af det sværeste at komme tilbage efter en lang pause, for hvordan gør man lige det? Jeg burde komme med et eller andet revolutionerende, eller ihvertfald en spændende nyhed, og jeg har da også taget mange billeder med henblik på blogindlæg. De er dog imidlertid arkiveret sammen med alle de andre billeder, da tiden løb fra episoden...

En kort opsummering kommer dog her: december fløj afsted med en masse hygge, julen blev krydret med sygdom -lille F blev introduceret til sin første mellemørebetændelse, D og L fik fornøjelse af feber både omkring jul og nytårsaften! -Men vi hyggede alligevel og havde masser af gæster. Januar gik hurtig, husker ikke nogle væsentlige sygdomme. Og så sidder vi her nu. I februar, som børnene fejrer ved at være syge på skift! I denne uge har jeg indtil videre haft syge børn hjemme hver dag! I dag kom D endelig afsted i SFO igen, hvilket han kvitterede med at gå i seng med 39,2 i feber her til aften, så det bliver nok en hjemmedag til ham igen i morgen. Argghh.... er ved at være en smule rundtosset af at gå rundt indenfor husets 4 vægge hele dage og ikke mindst af at tilsidesætte samtlige af ugens planer. Ser frem til at det ændrer sig ASAP! Please....

Men nu skal det ikke være tudekiks det hele, so here goes, jeg har besluttet mig for at starte bloggeriet igen med nogle lækre opskrifter, som jeg gerne vil dele og ikke mindst gerne gemme på min blog.

I sidste uge havde jeg besøg af en kollega, som også er på barsel ligesom jeg. Vi har begge en passion for kager, så vi nyder at afprøve nye opskrifter, når vi mødes, og denne gang var ingen undtagelse. Hendes barsel er snart slut, så jeg havde fundet en opskrift, som jeg havde store forhåbninger til, og jeg blev ikke skuffet!

Minicheesecakes med hindbær, karamel og brændt chokolade
Opskriften er fra Magasinet Mad! nr. 1/2013.



12 stk.

Ingredienser

Kiksebund:
200 g. Digestive kiks
75 g. smør

Ostefyld:
400 g. flødeost naturel
100 g. flormelis
korn af 1 vaniljestang
2 æg
100 g. cremefraiche 9%

Brændt hvid chokolade:
200 g. chokolade (jeg havde meget i overskud, så man kan sagtens nøjes med mindre)

Karamelsauce:
2½ dl. piskefløde
2 dl. brun farin
50 g. smør
Evt. lidt flagesalt

Til servering:
300 g. friske hindbær
Evt. sigtet flormelis

Fremgangsmåde:

Tænd ovnen på 150 grader og læg papirforme i hullerne i en fast muffinsform.

Kiksebund:
Knus kiksene fint og smelt smørret. Bland kiksekrummer og det smeltede smør, og pres ca. 1½ spsk. af blandingen ned i hver papirform. Glat overfladen med bagsiden af en ske.

Kiksebunde

Ostefyld:
Pisk flødeost, flormelis, vaniljekorn, æg og creme fraiche sammen med en elpisker. Fordel ostefyldet ovenpå kiksebundene, og bag dem i ovnen i 25-30 minutter, til ostefyldet føles fast. Lad kagerne afkøle på en rist, og stil dem herefter på køl i mindst 2 timer, så ostefyldet bliver helt fast (jeg lod dem stå natten over).

Ostefyld er tilføjet

Brændt hvid chokolade:
Tænd ovnen på 150 grader. Hak chokoladen groft, og fordel den på en bageplade med bagepapir. Bag chokoladen i ovnen i 10 minutter. Rør rundt i chokoladen, og bag den i 5 minutter mere. Gentag processen indtil chokoladen får en gyldenbrun farve. Tag den ud af ovnen, og lad den køle helt af. Hak chokoladen i mindre stykker og opbevar dem i en lufttæt beholder.

Karamelsauce:
Bland ingredienserne i en gryde, og lad det smelte ved middel varme. Bring det i kog, og lad det koge i 1-2 minutter under konstant omrøring. Hæld karamelsaucen i et glas med låg, og lad den køle af.

Tag de små cheesecakes ud af formen.

De bagte cheesecakes

Smør et lag karamelsauce på toppen, pynt med hindbær, og drys med brændt hvid chokolade. Sigt evt. lidt flormelis ud over kagerne lige inden servering.



Note: Det er vigtigt, at kagerne pyntes med en frisk frugt, da karamelsaucen er meget sød. Hindbær fungerer perfekt, men andre friske frugter burde også kunne bruges.

2 kommentarer:

  1. Det er lang tid siden, at jeg har set noget så lækkert. Tak for opskriften - den skal helt sikkert prøves!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt. Er glad for at høre, at den tiltaler dig :-)

      Slet