onsdag den 8. januar 2014

Jul og nytår 2013

December kom og december gik med alt for få indlæg. Og det er til trods for, at jeg har flere ufærdige kladder liggende, så det var bestemt ikke hensigten. Men december overmandede mig! De første par weekender var fuldt bookede med besøg hos venner. Det var rigtig hyggeligt og dejligt med en masse julehygge, men det betød samtidig, at vi ikke fik lavet nogle juleting derhjemme. Men det var ok, for det havde jeg jo den sidste weekend + fridagene til. Men altså, så ville skæbnen, at jeg skulle rage en forkølelse/influenza til mig, der faktisk ikke forsvandt før lige op til jul.

Heldigvis var der mere eller mindre styr på pakkekalenderne, samtlige julegaver blev bestilt på nettet, og det lykkedes mig at få julepynten op, inden sygdommen gjorde sit indtog. Men hvor jeg havde forventet, at jeg var på forkant med det hele i år, endte jeg alligevel med at handle ind i sidste øjeblik, bage 1 slags julesmåkager d. 22/12 + sidde og lave børnenes julegaver (sammen med børnene) til familien i sidste øjeblik. Men vi nåede det, og julefreden indfandt sig.

Vi havde en hyggelig juleaften med besøg fra Ms familie. Vi startede med glögg og æbleskiver til middag, hvorefter D, L og jeg var i kirke sammen med svigermor, mens F tog sig en lang lur i barnevognen. Jeg er en af de kirkegængere, der kun besøger kirken ved særlige lejligheder, men de sidste to år har vi været i den lokale kirke juleaften. Simpelthen fordi det er så hyggeligt. Vores lille lokalsamfund har en helt speciel kirke med en meget afslappet stemning, og juleaften var der arrangeret gudstjeneste kl. 14 med særligt fokus på børnene. Det betød, at der både blev holdt en prædiken for de voksne, men også en for børnene. Her inviterede præsten børnene op til alteret, hvor hun satte sig på en stol sammen med børnene og fortalte om engle sammen med en hånddukke. Det ser man vist ikke i enhver kirke!

Mens vi var i kirke fik M og hans bror startet op i grillen, så flæskestegen kunne hygge sig der et par timer, mens ovnen var optaget af anden. Aftenen forløb planmæssigt, omend jeg overvejer at lave om på forløbet med gaveuddelingen næste år. Jeg må nok indse, at det vil være bedst for alle parter, hvis vi lader børnene få alle deres gaver først, og så kan vi voksne få bagefter. Indtil videre har vi forsøgt at gøre det sådan, at vi skiftes til at få en gave, mens de andre ser på, at den bliver pakket op. Og det er nok utopi at tro, at det er en god idé med små børn, for det er det ikke! Børnene blev utålmodige, og jeg blev stresset, fordi jeg både skulle holde styr på, at børnene fik fat i de rigtige gaver, mens jeg skulle skynde mig at pakke mine egne gaver op, inden børnene havde gjort det for mig. Det resulterede i, at jeg nogle gange knap nok vidste, hvem gaven var fra, inden vi var videre til den næste. Så næste år tror jeg, vi skal lade børnene give den gas med deres gaver, så vi voksne kan få ro til at nyde vores bagefter.

Her er sanghæftet. Syng så!

Det første hjemmelavede til og fra kort fra D
 
Lille F fik helt styr på det der med gaverne

L er meget stolt af sin nye Barbie og hest

 1. juledag har vi valgt at hellige til hjemmedag, hvor vi alle trisser rundt i nattøj, mens der bliver bygget Lego og leget med nye julegaver. Det er en dejlig måde at ”falde ned” på igen, mens vi har tid til at få ryddet op efter juleaften. I år var dagen dog også en smule mere action præget, da både D og L har fået rulleskøjter i julegaver, og de skulle jo helst sidde på fødderne hele dagen!

2. juledag har vi tradition for julefrokost i min familie, da vi aldrig holder jul sammen alle sammen. Værtskabet går på skift, og i år var vi hos min ældste bror og hans familie. Pga. min sygdom i december mødtes vi ikke til min fars fødselsdag i midten af måneden, hvor vi plejer at udveksle julegaver, så i år fik vi uddelt de sidste julegaver 2. juledag.

Ellers blev dagen brugt på at hygge med lækker julemad og efterfølgende pakkeleg med alle mulige mærkelige gaver. Vi spiller det med bingoplader, så børnene også kan være med, og det lykkedes os at hjemtage nogle fine gaver (+ nogle af vores egne, som jeg havde håbet, jeg kunne komme af med!)

Nytårsaften fejrede vi også derhjemme. Vi havde besøg af et vennepar, der også har 3 børn, og som vores børn leger godt med. Det er 3. år i træk vi fejrer nytår med dem, så selvom vi ikke har aftalt at gøre det hvert år, så er det nu ved at blive lidt en tradition. Vores børn forventer i hvert fald, at vi skal fejre nytåret sammen med dem.

Lille F samler konfettistykker op. Et stk. af gangen, og så i skraldespanden med det bagefter.

Vi holder nytårsaften sådan, at værtsparret sørger for (evt.) forret, hovedret, drikkevarer og pynt, mens gæsterne tager dessert, snacks, kransekage m.m. med. Bordbomber osv. plejer vi at deles om, mens det primært er vores familie, der køber fyrværkeri, da børnene i den anden familie ikke er så vilde med det.
Vores børn er dog ret fascinerede af det, så de skyder gladeligt knaldperler og hundepropper af og følger spændte med, når vi voksne skyder raketter eller andet fyrværkeri af. 

D skyder en hundeprop af lige i det øjeblik jeg trykkede på udløseren på kameraet.

I år fik F også smag for det. Hun syntes, det var rigtig sjovt at se, når D og L kastede med knaldperler. Hun skraldgrinede hver gang det sagde bang. Nytårsaften går vi som regel udenfor og skyder fyrværkeri af i løbet af aftenen. I år blev F puttet ved 22 tiden, hvorefter vi gik udenfor. Da vi var færdige, stod den på indendørs hygge. Børnene var ved at være matte, så vi satte en film på, og så var det ellers tid til at vi voksne kunne føre en samtale –uforstyrret!

Bordpynten efter konfettirør og bordbomber

Ved midnat havde vi stadig 5 vågne børn, så vi skålede, smagte kransekagen og så fyrværkeri indenfor.
Derefter blev første barn puttet, og kl. 1.30 puttede vi vores to (der stadig var vågne!), hvorefter vi snakkede lidt, og så smuttede gæsterne hjem. En hel igennem hyggelig aften lige efter vores smag.

Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar