tirsdag den 20. januar 2015

Lækker banankage fra Valdemarsro

Jeg har bogen "Opskrifter og små glimt af hverdagslykke" fra Valdemarsro stående på kogebogshylden. Bogen er fyldt med flotte billeder og lækre opskrifter (formoder jeg), som jeg glæder mig til at afprøve.
For nyligt bagte L og jeg en banankage fra bogen, som blev rigtig lækker. Jeg sværger ellers til mit amerikanske bananbrød som yndlings chokoladekage, men den her kage kandiderer også til en favorit, da den er dejlig svampet og smager kraftigt at banan. Eneste minus er den forholdsvis store mængde fedtstof, men jeg har tænkt mig at eksperimentere med at reducere mængden, når jeg skal bage kagen igen.
Inden kagen kom i ovnen...
....og efter
Ingredienser:
150 g. blødt smør
5 meget modne bananer, mosede
Kornene fra 1 vaniljestang
180 g. sukker
150 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
4 æg
40 g. hakkede valnødder*
60 g. mørkt chokolade
Evt. smør til formen
150 g. chokolade til overtræk
Fremgangsmåde: 
Skrab kornene fra vaniljestangen ud og skil dem med lidt sukker på et skærebræt. Kom halvdelen af sukkeret i en skål sammen med vaniljen og smøret og pisk det sammen.
I en anden skål piskes æg og den anden halvdel af sukkeret til en luftig æggesnaps, hvorefter indholdet af begge skåle blandes sammen.
Rør bagepulveret ud i melet og rør det i dejen.
Vend de mosede bananer, hakkede valnødder og hakket chokolade i dejen.
Fyld dejen i en springform, som min. er 20 cm. i diameter (enten smurt eller med bagepapir, som jeg gjorde), og bag den ved 175 g. varmluft i 45 minutter.
Kagen kan evt. pyntes med smeltet chokolade, hvilket jeg dog ikke gjorde.
*Jeg brugte hasselnødder i manglen af bedre. Det fungerede fint.
Imens L og jeg bagte kage, samlede M, D og F den rumdeler, der var på min november to do liste ( min december liste. Ahrmm...):

Follow on Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar