tirsdag den 20. januar 2015

Nytårskagen 2014 - 4-lags iskage




Vi fejrede nytårsaften hos nogle venner med jævnaldrende børn. Vi har holdt nytår sammen de sidste 5 år (tror jeg), så selvom det ikke er en fast tradition, så er det efterhånden ved at blive det. Børnene forventer det ihvertfald, men vi aftaler det dog først, når vi begynder at nærme os december. Og det står alle frit for at vælge noget andet.

Traditionen er at værterne sørger for hovedretten (og evt. forret), mens gæsterne medbringer desserten.  Dvs. vi (læs: jeg) skulle stå for desserten i år (eller sidste år, er det vel nærmere). Yeah!

Jag valgte at afprøve en opskrift, jeg har fundet hos idényt, og jeg må sige, at resultatet blev rigtig lækkert. 



Iskagen består af 4 lag: 2 lag is, et lag marengs og et lag marcipanbund. Det øverste lag is smeltede dog lidt hurtigt, men jeg tror, det skyldes, at jeg valgte at køre det på ismaskinen, hvilket jeg ikke skulle have gjort (mere om det længere ned). Men kagen gled ned med stor tilfredshed hos næsten alle børn og voksne. Det ene barn, som ikke var begejstret, kan generelt ikke lide kage, så det tæller ikke ;-)

Kagen bliver ret høj, for høj til en almindelig springform. Og da det ikke lykkedes mig at skaffe noget konditorplast på daværende tidspunkt, opfandt jeg en løsning med dobbelt bagepapir og gaffertape. Ikke kønt, men det virkede!



Opskriften lyder som følger:
(12-16 stykker kage)

Ingredienser:
Marcipanbund
125 g smør
125 g sukker
125 g ren rå marcipan
3 æg 
2 spsk. hvedemel

Marengs
100 g ren rå marcipan, revet
100 g flormelis
2 æggehvider

Skovbæris
300 g frosne skovbær
1 dl flormelis
4 æggeblommer
3 1/2 dl piskefløde

Hvid chokoladeis
200 g hvid chokolade
4 æggeblommer
3/4 dl sukker
1 stang vanilje
4 dl piskefløde

Pynt
Bær, gerne forskellige

Fremgangsmåde:

Marcipanbund: Rør smør, sukker og marcipan blødt og cremet. Pisk æggene i et ad gangen og rør dernæst melet i. Fordel dejen i en smurt meldrysset springform ca. 24 cm i diameter. Bag marcipanbunden i ca. 25 min. ved 175 grader og afkøl på rist.

Marengsbund: Findel marcipan og 75 g flormelis i en foodprocessor eller multihakker. Pisk æggehviderne stive, pisk risten af flormelissen i og vend marcipanblandingen i. Smør marengsen ud på et stykke bagepapir, så bunden får samme størrelse som marcipanbunden. 
Bag marengsbunden ved 125 grader i ca. 1 time og afkøl på rist. 

Skovbæris: Findel de frostne bær i en foodprocesser eller multihakker med flormelis og æggeblommer, så det får konsistens som softice. Pisk fløden til flødeskum og vend bærrene i. Kom marcipanbunden tilbage i springformen og kom skovbærisen oven på. Sæt den i fryseren til isen er næsten stivnet.*

Hvid chokoladeis: Smelt den hvide chokolade over vandbad. Pisk æggeblommer, sukker og vaniljekorn luftigt og rør den smeltede chokolade i. Pisk fløden til skum og bland med chokoladecremen. Læg marengsen oven på skovbærisen og slut af med hvid chokoladeis. Sæt isen i fryseren til den er fast og skærbar. **Pynt med friske bær.

*Jeg kørte isen på ismaskinen i 45 minutter, hvilket gav en rigtig lækker konsistens.
**Jeg kørte også denne is på ismaskinen, hvilket IKKE var en god idé. Den hvide chokolade stivnede hurtigere end flødemassen, hvilket betød at isen kom til at bestå af små stykker hvid chokolade, og ikke en fast konsistens. Det betød intet for smagen, men det resulterede i, at massen smeltede hurtigere end skovbærisen.

Nytårskagen 2014. I dagens anledning også med guldglimmer på toppen.


Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

  1. Nøj den ser lækker ud! Hvor er det hyggeligt med en tradition, der ikke er det - alt det gode uden forpligtelser. Vi er vist også ved at opbygge en lignende ikke-tradition med et par venner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var også rigtig lækker.
      Men læg lige mærke til mine kommentarer nederst i indlægget, hvis du vil prøve at lave den :-)

      Slet